09.03.2017
16.04.2017

Het fotografische beeld verschijnt voornamelijk op een scherm of in een vlakke, tweedimensionale vorm. Hedendaagse kunstenaars hebben echter meer en meer aandacht voor de fysieke verschijningsvorm van een beeld. Het oppervlak van een foto is vaak het uitgelezen startpunt om het beeld te bevrijden van haar vlakheid en het om te vormen tot een volwaardig object.

Foto’s worden vernietigd, heropgebouwd en versleten om compleet nieuwe beelden te creëren. Het werk begeeft zich op het spanningsveld tussen fotografie en beeldhouwkunst. De foto’s zijn objecten, maar worden nooit echte sculpturen.

De kunstenaars gebruiken uiteenlopende technieken om het oppervlak van het beeld dat door de lens is vastgelegd, te veranderen. Sofia Borges (BR, °1984) steekt het oppervlak van haar foto’s in brand – een destructieve techniek, overgeleverd aan de willekeur van de vlam. In de reeks ‘Lunar Caustic’ bewerken Melinda Gibson (GB, °1985) en Thomas Sauvin (FR, °1983) gevonden Chinees archiefmateriaal uit Sauvins veelgeprezen ‘Beijing Silvermine’ met zuur. Door deze bijtende stof leggen ze een droomachtige staat van verval bovenop het originele beeld. Het beeld van Petra Kubisova (SK, °1981) is met forensische poeder behandeld om vingerafdrukken zichtbaar te maken. Zo creëert ze een spanning tussen het originele object en de manipulatie ervan. Door te wijzen op de parallelle lagen in het object maakt Kubisova empathie en herinnering zichtbaar. Brad Feuerhelm (US, °1977) verzamelt en archiveert. Hij presenteert gevonden archiefmateriaal van iemand die meerdere concentratiekampen heeft overleefd naast bladzijden uit fotoalbums waaruit de originele beelden verwijderd zijn, maar de sporen nog zichtbaar zijn. Door dit archiefmateriaal met de afgescheurde foto’s te combineren, roept hij vragen op over de relatie die we automatisch zoeken tussen objecten. Daisuke Yakota (JP, °1983) werkt met fotografische emulsie op groot formaat. Hij brengt verschillende lichtgevoelige lagen aan op nieuwe dragende structuren en onderzoekt de waarde van het fysieke fotografische beeld. Het werk van Thomas Vandenberghe (BE, °1985) is vaak klein en contemplatief. De kunstenaar werkt zowel met herhaling als met afzonderlijke beelden. Hij maakt gebruik van doorhalingen en krassen. Hiermee toont hij de mogelijkheden om individuele foto’s op verschillende manieren te lezen. Ruth van Beek (NL, °1977) werkt vooral met collages. Ze herdefinieert beelden door ze samen te vouwen. Zo creëert ze nieuwe wezens die openstaan voor interpretatie en die tegelijk vertrouwd en vreemd aanvoelen.

Brad Feuerhelm (US, °1977) is fotografieverzamelaar, kunstenaar, curator, handelaar en schrijver over fotografie. Hij publiceerde meerdere boeken over zijn collectie en werk, en schrijft regelmatig voor zowel gedrukte als online magazines. Hij is hoofdredacteur en partner van American Suburb X, was directeur van Daniel Blau in Londen en heeft als curator tentoonstellingen gemaakt voor Unseen, London Art Fair, Hotshoe Gallery, Daniel Blau en Harlan Levy Projects.