28.10.2016
06.11.2016

Nina Musholt — Onderzoek naar ogenblikken

Interview: Bob Vanden Broeck

 

Nina, speel jij graag verstoppertje?

Grappig dat je dat vraagt. Als mijn leerkrachten deze foto’s bekeken, haalden ze dat spelletje ook aan. Soms kruip ik echt met mijn camera over de grond. Vandaar dat sommige foto’s vanuit een ongewoon perspectief zijn getrokken. Ik verbind mij graag met de natuur. Al heeft dat ook veel te maken met het type camera dat ik gebruik, een Rolleiflex.

Ik heb het gevoel dat de mensen die je fotografeert niet helemaal ‘in’ de foto (willen) staan. Soms bedekken ze zich, dan weer is er nog slechts een insinuatie van menselijke aanwezigheid, een hand of een voet.

Dat was zeker niet mijn intentie. Op deze foto staat inderdaad nog links onderaan een hand. Dat is ook weer een gevolg van de Rolleiflex. Het kader dat ik zie door mijn lens, is niet de kader van de foto die aan de muur hangt. Zo sluipen er toevalligheden in het beeld. Deze camera wordt soms ook wel, toepasselijk, Tweeoog genoemd. In dat opzicht was de ontdekking van de fotografie van Emmet Gowin een openbaring voor mijn eigen werk. Toen dacht ik: oh, zo kan het dus ook. Eerder dan het verstoppen van mensen, zoek ik graag naar een surealistische dimensie. Miro was bijvoorbeeld heel inspirerend voor mijn fotografie. Er ontstaan zo lagen in het beeld.

Zijn die verspringingen, die perspectieven, de essentie van je werk?

Het is een groot onderzoek naar het kijken. Ik vertrek altijd vanuit mijn directe omgeving. Al deze foto’s maakte ik in mijn eigen tuin. Zie je de vrouw die tussen de gewassen lakens staat? Dat is mijn moeder. Zij wist niet dat zij werd gefotografeerd. Het fotograferen zelf vraagt ook tijd. Ik zoek naar de juiste invalshoek, beweeg met mijn camera rond de mensen of plaatsen die ik fotografeer.

Dat klinkt tegenstrijdig.

Enerzijds controleer ik graag tijdens het fotograferen en anderzijds, geef ik mij inderdaad over aan het toeval van mijn camera. Dit laat mij toe mijn eigen blik te onderzoeken.

Vandaar dat je koos voor deze presentatie?

Door deze presentatie ontstaat er een beweging. De blik van de toeschouwer beweegt op en neer tussen de verschillende foto’s. De presentatie dijnt ook uit als een grenzeloos, organisch geheel. Ik heb dan ook geen idee waar dit project zal eindigen.

© Nina Musholt
 
© Nina Musholt
 
© Nina Musholt